Majones uten egg på 1-2-3

Vegan majones
Lag fyldig majones uten egg på 1-2-3

Majones uten egg på 1-2-3! Er du veganer eller tåler du ikke egg, men har lyst på majones? Ingen sak når du kan erstatte eggene med bløtlagte, aktiverte cashewnøtter og lage din egen majones på 2 minutter. Tilsett 1 fedd hvitløk så har du en nydelig vegan aioli. Majones er nydelig til reker og annen skalldyr, og mage varianter av potetsalat innholder majones.

Du kan også lage nydelig vegan remulade. Remulade er perfekt følge til stekt fisk og fiskepinner, og også uunnværlig på smørbrødet med roastbiff og rå løk for de som liker det. Prøv en nydelig variant av remulade med kapers, sylteagurk, sitronsaft, salt, pepper og persille som smaker friskt og syrlig. Du trenger kun 5 minutter for å lage den selv!

Majones uten egg på 1-2-3. Dette trenger du:

  • ½ dl flytende Smøremyk Rapskokos (fås på REMA)
  • 65g rå cashenøtter, bløtlagt
  • 1 ss Dijon sennep
  • 1 ss rå eplecidereddik
  • 1 ss lønnesirup
  • havsalt og sort kvernet pepper etter smak

TIPS til smaksvariasjon: Tilsett 1 ss kimchi, så har du kimchimajones. Tilsett ½ ts chillikrydder for å få chillimajones. Tilsett 1 ss tahini og du har tahinimajones.

Slik lager du vegan majones:

  1. Ha alle ingrediensene bortsett fra havsalt og pepper i en smal kopp og kjør majonesen sammen med stavmikser. Eventuelt bland alt i en mini blender.
  2. Smak til med havsalt og sort kvernet pepper.
  3. Oppbevares i tett glass (eks. tomt glass etter tomatpuré) i kjøleskap i en uke.

Prøv også disse oppskriftene:

Grillet tandorimarienrt laks på pinne

Veganske vårruller med spicy dip

Næringsrik smoothie